تابلوي چلنيوم

تابلوسازي به شيوه هاي تابلو چلنيوم - تابلو برجسته - تابلو استيل

تابلوي چلنيوم

امروزه تابلوسازي به شيوه هاي مختلفي همچون تابلو استيل ، تابلو برجسته و غيره بسيار مرسوم شده است . يكي از انواع اين تابلوهاي تبليغاتي تابلو چلنيوم است كه در ادامه به بررسي مختصري از اين نوع تابلو مي پردازيم.

معناي نام چلنيوم و تاريخچه ساخت آن
چلنيوم ( channelium) از تركيب دو كلمه channel + aluminium  تشكيل شده است. دليل اين نامگذاري يك به دليل جنس آلومينيوم است كه در ساخت آن بكار مي­رود و دوم كاربرد كلمه channel كه در زبان لاتين به جسم u  شكل اتلاق مي­شود و از آنجا كه حروف و اشكال بعد از چسباندن نوارلبه به  كناره ها، شكل u مانند ميگيرند به آنها channel مي­گويند. با توجه به توضيحات بالا اسم اين جسم چنليوم است ولي در ايران به نام چلنيوم مطرح است.
اين محصول نخستين بار در سال ۲۰۰۰ ميلادي، توسط يك شركت  اسپانيايي به نام mci به وسيله آلياژ آلومينيوم ساخته شد و به صورت ورق­هاي با سطح آينه مشابه فلز استيل وارد بازار شد. شركت mci اين محصول را با نام تجاري آلوراپيد (alurapid) وارد بازار نمود. در ايران چنانچه نام alurapid يا made in spania روي محصول حك شده باشد نشان دهنده اين است كه اين محصول مربوط به شركت mci است.انواع تابلوهاي چلنيوم
تابلوهاي چلنيوم در سايزهاي 7،9،11 سانتيمتر با رنگهاي جيوه­اي، طلايي و مشكي در بازار موجود است. در حال حاضر در ايران به غير از برند اسپانيايي alurapid كه گرانترين آن نيز مي­باشد، نوع تايواني آن با نام تجاري aluband و انواع چيني آن با نام­هاي تجاري آلوشاين (alushine) ،آلوتيپ (alutape) ،سهند(sahand) و غيره موجود است.
تفاوت چلنيوم اصلي نسبت به چلنيوم متفرقه موجود در بازار در موارد زير است:
چلنيوم اصلي از لبه ضخيمي معادل 2.8 ميليمتر تشكيل شده است و به همين علت از استحكام خوبي بخصوص در حروف بزرگ و درشت، برخوردار است. به همين دليل تابلو سازهاي باتجربه براي ساخت حروف درشت و بزرگ حتما از چلنيوم اصل استفاده مي­كنند. محصولات متفرقه لبه­ نازكي دارند به راحتي تغيير شكل مي­يابند و مي­توانند براي ساخت حروف كوچك مورد استفاده قرار ­گيرند.
تفاوت ديگر جنس اصل از باقي جنسها مقاومتش نسبت به تغييرات جوي و اشعه آفتاب است به نحوي كه با گذشت زمان تغيير رنگ نمي­دهد.رنگ و اندازه تابلوهاي چلنيوم
مارك­هاي مختلف رنگ­ها و اندازه­هاي متفاوتي دارند كه ما اينجا اصلي­ترين و معروفترين برند تابلوي چلنيوم يعني برند alurapid را مورد بررسي قرار مي­دهيم. در ايران رنگ­هاي نقره­ايي، مشكي و طلايي از اين برند موجود است و اندازه­هاي 9 سانت و درصد كمي هم 11 سانت موجود مي­باشد.
همانطور كه قبلا اشاره شد در مارك­هاي متفرقه ابعاد كمتر موجود است كه براي ساخت حروف كوچك از آن استفاده مي­شود يكي از اين ابعاد اندازه 7 سانت است.مراحل ساخت تابلوي چلنيوم
در ابتدا حروف مورد نظر در برنامه كرل دراو coreldrow و يا برنامه اتوكد autocad طراحي مي­شود (هم از لحاظ نوع فونت و هم از لحاظ ضخامت). پس از پايان اين مرحله، طرح بر روي صفحه پلكسي گلس plexi glass ليزر مي­شود.
قابل ذكر است كه پلكسي گلس نوعي پلاستيك با ظاهري شبيه به شيشه ميباشد كه از مقاومت بيشتري نسبت به شيشه برخوردار است و رنگ ها و جنس هاي مختلف دارد به دليل مقاومت بالاي اين محصول، برش آن از طريق دستگاه ليزر صورت مي­پذيرد.
حال برمي­گرديم به مراحل ساخت حروف. پس از اتمام مرحله برش حروف، نوبت به چسباندن لبه چلنيوم به قطعات برش خورده از جنس پلكسي گلس مي­شود. پس از آماده سازي لبه حروف و لبه چلنيوم، آن را بر روي ميز آهني با آهنرباهاي مخصوص ثابت و جذب يكديگر مي­كنند و با چسب 1-2-3 و اسپري، لبه تابلو چلنيوم را به پلكسي مي­چسبانند.
حال نوبت به زيرسازي حروف ميرسد كه براي اين كار از ورقهاي pvc با ضخامت 8 و 10 ميليمتر استفاده مي­شود. ابعاد اين ورق 120-240 سانتيمتر مي­باشند. اين ورقها در مقابل گرما و سرما و اشعه خورشيد و آب مقاوم است. براي زيرسازي، حروف ساخته شده را بر روي ورق pvc قرار مي­دهند و دور آنرا خط كشي مي­كنند و بوسيله اره برقي برش مي­زنند.
توجه به اين نكته لازم است كه دستگاه چلنيوم ساز براي مراحل خم كردن، قوس و شيار بر روي لبه تابلو و به صورت كامپيوتري انجام مي­شود ولي از آنجا مه اين دستگاه براي حروف لاتين طراحي شده، در اجراي حروف فارسي اشكالاتي ايجاد مي­كند و ممكن است لبه چلنيوم دچار خط و خش شود. در جاهايي كه از دستگاه چلنيوم ساز استفاده نمي­شود تمامي مراحل كار توسط استادكار ماهر صورت مي­پذيرد. نحوه سيم كشي و تقسيم جريان
پس از برش PVC ، لامپ­هاي SMD روي سطح PVC  چسبيده مي­شود. براي اينكار ابتدا سطح PVC  بايد كاملا تميز شود سپس محافظ چسب پشت SMD ها را جدا مي­كنند و لامپ­ها را با فواصل بين 3 الي 4 سانت مي­چسبانند تا جايي كه تمام سطح PVC  را بپوشاند. لامپ­ها از قطب­هاي مثبت و منفي تشكيل شده است و براي روشنايي لازم است كه سيم­هاي مثبت با هم و سيم­هاي منفي با هم سري شوند.
پس از تست روشنايي، حروف بر روي PVC  قرار مي­گيرد و با پيچ­هاي كوچك بهم متصل مي­شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.